Omdat je tarief je inkomen bepaalt, wil je als zzp’er natuurlijk liever niet te laag zitten. Je loopt dan immers geld mis, omdat je meer had kunnen vragen. Tips voor zelfstandigen om het juiste uurtarief te vragen.

Steeds meer mensen kiezen ervoor om voor zichzelf te beginnen en – al dan niet in deeltijd – carrière te maken als zzp’er. Inmiddels telt ons land een slordige 675.000 zzp’ers volgens de SER, wat neerkomt op meer dan 8 procent van de beroepsbevolking. Hierbij is een zzp’er iemand die voor de inkomstenbelasting als ondernemer telt en geen personeel in dienst heeft.

Hoe divers die enorme groep met zzp’ers ook is, één ding hebben ze gemeen. Ze moeten allemaal een schappelijk tarief bepalen voor hun diensten. Maar hoe doe je dat?

Waarom het belangrijk is om over je tarief na te denken

Als zelfstandige ben je helemaal vrij om zelf je tarief te bepalen. Je zou dus in principe je geluksgetal als basis kunnen nemen en hierop je tarief baseren. Of je jezelf hiermee financieel kunt bedruipen is echter een tweede. Bovendien is het goed voor je professionele uitstraling naar opdrachtgevers als je met een goed verhaal kunt onderbouwen waarom je een bepaald tarief voor opdrachten hanteert.

Omdat je tarief je inkomen bepaalt, wil je als zzp’er natuurlijk liever niet te laag zitten. Je loopt dan immers geld mis omdat je meer had kunnen vragen voor je diensten. Aan de andere kant wil je ook weer niet een te hoog tarief vragen omdat dit opdrachtgevers af kan schrikken en je zo omzet misloopt.

Uurtarief het meest gangbaar

“De meeste zzp’ers werken met een uurtarief”, zegt Johan Marrink van ZZP-Nederland. “Er zijn maar een paar branches waarbij ook wel met een prestatietarief gewerkt wordt. Bij journalisten en vertalers komt het wel voor dat ze per woord betaald krijgen. Maar ook in de bouw komt het wel voor dat men met een prestatietarief werkt.”

Kosten

Om te weten wat je ten minste per uur zou moeten verdienen, is het belangrijk om inzicht te krijgen in je kosten. Wat moet je op zijn minst omzetten om rond te kunnen komen? Van je omzet moet je immers allerlei kosten betalen zoals de huur van een kantoor, verzekeringen en bijvoorbeeld reiskosten. Bovendien moet je zelf geld opzij zetten voor je pensioen en krijg je bij vakantie of ziekte niets uitbetaald. Kortom: je uurtarief is niet te vergelijken met een salaris.

Op het internet zijn er verschillende modellen te vinden die je helpen om op basis van je gewenste inkomen en geschatte kosten een passend uurtarief te berekenen. Femke Hogema, auteur van het boek “Financien voor zzp’ers” en eigenaar van Healthy Finance, geeft regelmatig workshops financiën voor zzp’ers en bedrijven. Op haar website is het bovendien mogelijk om een excelsheet te downloaden waarin je je op basis van je kosten een minimaal uurtarief kunt berekenen (een soort kostprijs dus).

Richtlijn

Zo’n uurtarief op kostenbasis geeft je al een aardig idee van wat je moet vragen. Maar Hogema benadrukt dat haar model je slechts een leidraad geeft voor het tarief dat je uiteindelijk aan je opdrachtgever kunt vragen.

Daarnaast zijn er lijsten met gemiddelde tarieven per beroepsgroep te verkrijgen om een idee te krijgen van wat je concurrenten ongeveer vragen. Zo’n lijst is bijvoorbeeld te vinden in de Prijzen en Tarievengids voor zzp’ers van ZZP Nederland (de gids is, tegen betaling, hier verkrijgbaar).

Het houdt echter geen rekening met je marktwaarde. Er zijn een aantal factoren die hiermee samenhangen en een positieve of negatieve invloed kunnen hebben op je tarief.

Unieke vaardigheden

In hoeverre is datgene dat jij levert uniek en dus lastig te verkrijgen voor opdrachtgevers? De wet van vraag en aanbod leert dat hoe schaarser je waar is, hoe duurder je het kunt verkopen. Een adviseur met zeer specialistische kennis en tientallen jaren ervaring kan vanzelfsprekend een hoger uurtarief in rekening brengen dan een adviseur met algemene kennis die net van school komt.

Concurrentie

Hoe meer concurrenten op dezelfde opdracht azen, hoe lager het tarief zal zijn dat je kunt vragen. Het spreekt voor zich dat klussen waarvoor mensen in de rij staan om ze te ‘mogen’ doen, minder schuiven dan klussen die anderen liever links laten liggen.

Duur van de opdracht

Johan Marrink merkt op dat de duur van de opdracht ook een rol kan spelen bij het bepalen van een passend tarief. “Bij klussen van langere duur, ben je immers langer verzekerd van inkomen dan wanneer je een kortlopende klus aanneemt. “

Vraag en aanbod

“Al met al is het een kwestie van vraag en aanbod”, vat Marrink samen. “zzp’ers moeten zich realiseren dat ze in feite ondernemer zijn en dus moeten weten wat er te koop is.” De beste tip die hij ooit kreeg bij het bepalen van zijn eigen tarief was dat je altijd datgene moet vragen dat je net niet durft. “Wees je bewust van je eigen kwaliteiten wanneer je als zzp’er de boer op gaat”, raadt hij mede- zelfstandigen aan.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl